
In deze aflevering geef ik 5 tips die je kunt toepassen als je huis al langer te koop staat.
1. Positie op Funda
2. Reële vraagprijs
3. Foto’s
4. Tekst
5. Doelgroep
Positie op Funda
Ruim 1 op de 20 huizen staat te koop in Nederland. Dat betekent dat iemand die een huis zoekt enorm veel keuze heeft. 85% van de kopers komt via Funda, maar op welke pagina komt hij jouw huis tegen? Test dit zelf door de plaats en prijsrange van je huis in te vullen, en dan te kijken op welke pagina je huis staat. Staat deze laag? Overweeg dan op maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat je huis wel hoog in de zoekresultaten van Funda tevoorschijn komt.
Reële vraagprijs
Misschien is je prijs te hoog. Het kan zijn dat je de prijs al een tijd geleden hebt bepaald. Op dat moment was het waarschijnlijk een reële vraagprijs. De huizenprijzen zijn echter gedaald, en het kan zijn dat de vraagprijs nu niet meer marktconform is. Kijk daarom eens kritisch naar je prijs en vraag je makelaar om met je mee te denken.
Soms kan het helpen om je prijs om een rond bedrag te zetten (bijvoorbeeld 200.000 euro), zodat je in 2 zoekcriteria tegelijk valt binnen Funda.
Foto’s
Er zijn veel huizen met slechte kwaliteit foto’s. De foto’s zijn onscherp, slechte belichting of de ruimte van de kamer komt niet goed tot zijn recht. Op de foto’s staan allemaal mooie (design) meubels. Je koopt echter niet de meubels, je koopt de ruimte. Je moet dus goed kunnen zien hoe de ruimte eruit ziet.
De volgorde van de foto’s en het aantal foto’s zijn ook belangrijk. Bijvoorbeeld veel buitenfoto’s en een paar binnenfoto’s, de badkamer die niet op de foto staat, veel slaapkamers terwijl er maar 1 op de foto staat. De kans is groot dat de koper zich gaat afvragen of er misschien iets mis is met de kamers die niet op de foto staan.
Tekst
Makelaarsteksten zijn vaak hetzelfde: rustige kindvriendelijke buurt, veel originele details, etc. Kopers kennen die teksten inmiddels wel. Het zou kunnen helpen om die tekst pittiger te maken en aan te laten sluiten op de doelgroep.
Doelgroep
Wie is de doelgroep van je huis? Sluit de presentatie van je huis aan op de doelgroep? Kijk naar de inrichting, is je huis verouderd, terwijl het geschikt is voor een jong gezin, laat dat dan zien in de presentatie.